Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Powiat Opoczyński
w ramach Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Program Operacyjny Kapitał Ludzki realizuje projekt:
„Rozwój kompetencji - drogą do Przyszłości. Realizacja kursów Microsoft i Cisco oraz zajęć dydaktyczno - wyrównawczych”
W ramach projektu „Rozwój kompetencji - drogą do Przyszłości. Realizacja kursów Microsoft i Cisco oraz zajęć dydaktyczno - wyrównawczych” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, opracowano aneks do raportu ewaluacyjnego nr 1 dotyczący uczestników szkolenia Cisco.
W badaniu wzięło udział 36 uczestników (36 mężczyzn) są to uczniowie klas I, II i III Technikum Informatycznego z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Stanisława Staszica w Opocznie.
Tworzą oni trzy kolejne grupy uczestników projektu tj. grupę V, VI i VII. Grupy stanowią sami mężczyźni.
Ewaluacja miała charakter diagnostyczny. Przeprowadzona została w fazie wstępnej realizacji zajęć – szkolenie Cisco – prowadzonych w ramach projektu i miała na celu zdiagnozowanie oczekiwań uczestników zajęć oraz ocenę, na ile planowane działania są trafne z punktu widzenia ich potrzeb oraz spójne co do celów i sposobów ich realizacji.
Przedmiotem ewaluacji są przede wszystkim rezultaty miękkie, które są najważniejszym miernikiem efektywności projektu. Ich główną funkcją jest zmierzenie, na ile cel główny i cele szczegółowe projektu zostały zrealizowane.
Celem przeprowadzonych ankiet skierowanych do ww. grup było określenie przede wszystkim oczekiwań i potrzeb uczestników odnośnie zajęć realizowanych w ramach trwającego projektu.
Spośród motywów, które najczęściej były powodem wzięcia udziału w projekcie chłopcy wskazywali najczęściej na:
Warto podkreślić, iż chłopcy pragną poprzez udział w projekcie zdobyć wiedzę która pozwoli im na wybór ścieżki kariery zawodowej a zatem nie tylko osobiste zainteresowania determinują podejmowane działania młodzieży. Nieodpłatność szkoleń to w dużej mierze istotny czynnik decydujący o udziale w szkoleniu.
Z pośród efektów, które uczniowie biorący udział w szkoleniu wskazywali najczęściej na chęć uzyskania kwalifikacji w wybranym obszarze szkolenia i zdobycia certyfikatu.
Bardzo ważnym celem dla uczestników zajęć jest również możliwość zwiększenia szans na sukces zawodowy w przyszłości. Zatem oczekiwania uczniów wobec efektywności zajęć są w pełni zgodne z założeniami projektu.
Należy podkreślić, iż uczestnikami zajęć – szkolenia Cisco są uczniowie osiągający najwyższe oceny z informatyki, co tłumaczy ich wysoki poziom samooceny.
Ponad połowa ankietowanych czyli 57 % określając swój stosunek do nauki, wskazała, iż jest ona przede wszystkim drogą do osiągnięcia celu. Dla dość znacznej grupy uczniów czyli 32 % ankietowanych, nauka jest obowiązkiem natomiast koniecznością – zaledwie dla 8 %.
Obszary objęte badaniem to:
Cele projektu odpowiadają realnym potrzebom młodzieży:
Ze względu na czas przeprowadzonego badania, trudno na tym etapie ocenić stopień realizacji zakładanych celów. Jednak biorąc od uwagę kryteria prowadzonej ewaluacji o trafności i użyteczności podjętych działań w ramach projektu świadczą nie tylko bardzo dobre opinie uczestników/uczestniczek badania ewaluacyjnego w obszarze zgodności celów zajęć z oczekiwaniami, ale również duże przekonanie co do ich skuteczności w dalszej perspektywie rozwoju. Wszyscy ankietowani są przekonani o przydatności zajęć w dalszym swoim rozwoju: 50 % respondentów wskazało – raczej tak, 50 % - zdecydowanie tak. Uczniowie biorący udział w szkoleniu Cisco są świadomi wartości swych osiągnięć szkolnych i przekonani, iż udział w projekcie wpłynie na ich pełniejszy rozwój. Oczekiwania ankietowanych co do efektywności zajęć są w pełni spójne z głównymi celami projektu zakładającymi nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie praktycznych umiejętności zawodowych z zakresu kompetencji informatycznych.
Reasumując, badanie ewaluacyjne prowadzone w ramach projektu „Rozwój kompetencji – drogą do Przyszłości. Realizacja kursów Microsoft i Cisco oraz zajęć dydaktyczno – wyrównawczych” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego potwierdziło trafność założonych celów i planowanych rezultatów projektu. Sposób prowadzenia zajęć i ich zakres jest dostosowany do potrzeb młodzieży (trafność, użyteczność). Uczestnicy projektu wysoko oceniają zasadność realizacji tego typu projektów określając je jako potrzebne i mające wpływ na ich dalszy rozwój i ich dalszą karierę zawodową.
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA
REALIZATOR PROJEKTU:
Powiat Opoczyński
ul. Kwiatowa 1a
26-300 Opoczno
Biuro Projektu:
ul. Rolna 6 pok. 211
26-300 Opoczno
tel. 44 736 15 51
Koordynator Projektu:
Joanna Gumkowska
Asystentka koordynatorki Projektu:
Karolina Maćkowska